Ukens tips - uke 31: Markedsføring av bærekraftspåstander
Visste du at markedsføringsloven også stiller krav til hvordan du kan markedsføre produkter som bærekraftige eller «grønne»? Forbrukertilsynet har laget en egen veileder for hvordan markedsføringsloven må forstås i relasjon til bærekraftpåstander. Helhetsinntrykket må være korrekt, tydelig og balansert, og påstander må kunne dokumenteres. Jo mer generelle påstandene er (eks. miljøvennlig, grønn etc.) jo strengere krav stilles til dokumentasjon. EU har også foreslått enda strengere regler om miljøpåstander i markedsføring, som blant annet innebærer at påstandene må verifiseres av en uavhengig kontrollør, men disse kravene er enda ikke vedtatt.
Publisert
Vær oppdatert på hva som skjer innenfor forretningsjus:
Vi sender ut nyhetsbrev når det skjer noe vi mener det er verdt å få med seg.
Meld deg på vårt nyhetsbrev.
Artiklene blir også lagt ut på vår Linkedin-side og Facebook-side hvis du heller vil følge oss der.